Mental träning för ökad livskvalitet

 

7 April 2013

Att mental träning är viktigt för elitidrottare som vill prestera bra på tävlingar, vet de flesta. Att mental träning är lika viktigt för vanliga människor för att må bra och få ännu bättre livskvalitet, verkar inte så många känna till. För det måste väl vara därför som inte ännu fler använder de väl beprövade och forskningsbaserade metoder som finns i den mentala verktygslådan?

 

Då jag nyss avslutat en kurs i mental träning som jag hållit för unga ryttare (ca 10-25 år), slår det mig hur mycket de reflekterat om sig själva, familjen och livet i stort. De har sagt så många kloka saker. Som en av deltagarna uttryckte det  

 

-Det har varit mycket positivt och allt kommer att kunna gå att använda i livet, varken det har med hästar att göra eller inte.

 

Och det är precis så det är. Vi har visserligen använt oss av mest exempel från ridning och tävling, men hela kursen skulle passa perfekt

 

  • i vilken skolklass som helst
  • på vilken arbetsplats som helst
  • i vilken förening som helst

 

Men det verkar dessvärre inte som om vi använder kunskaperna och forskningen om mental träning till så mycket mer än just idrott. I alla fall använder vi inte dem i tillräcklig omfattning, eftersom vi ständigt hör talas om via olika medier att den psykiska ohälsan i vårt land ökar. Ett oerhört slöseri, tycker jag!

 

-Det kommer att bli tufft när man ska lära sig ”tänka rätt”. Sa en av mina kursdeltagare.

 

Där slår hon huvudet på spiken; ju äldre vi är när vi ska lära oss tänka nya tankar, ju jobbigare blir det. Den mänskliga hjärnan tänker nämligen hellre tankar den tänkt förut, just för att det är lättare. Inte alls för att de gamla tankarna är hjälpsamma eller leder till något bra. Oftast inte ens i närheten av dit vi vill…

 

Vad är mental träning?

 

Mental träning

Mental träning handlar om att lära sig styra sig själv för att:

 

  • slappna av
  • må bättre
  • få bättre självförtroende
  • förbättra prestationer
  • nå sina mål

 

Mental träning handlar om det som händer i huvudet på oss varje dag.

 

 

 

Hos olika människor pågår olika processer. Först behöver vi kunna slappna av fysiskt, därefter kan vi bättre ta till oss olika tankemodeller och mentala tekniker.

 

Det finns idag ett antal personer som gett ut självhjälpsböcker om mental träning. Jag tipsar här om  två svenska nestorer:

Lars-Eric Uneståhl, Professor i psykologi, föreläsare och fader till den moderna mentala träningen och Bosse Angelöw, docent och socialpsykolog.

 

De har skrivit alla handböcker du behöver! Gå till en bokshop på nätet och sök på deras namn, så märker du det. Och de är garanterat evidensbaserade, dvs. de baseras på väl fungerande och beprövade forskningsresultat.

 

   

Effekter av mental träning

 

Bosse Angelöw skriver; ”Flera tusen vetenskapliga studier har visat att regelbundet praktiserande av mental träning bland annat kan leda till:

  • Förbättrad fysisk och psykisk hälsa
  • Ökad arbets- och livsglädje
  • Bättre självkänsla och självförtroende
  • Ökat självförverkligande och förbättrad självkännedom
  • Mer positiv attityd till tillvaron
  • Ökad arbetsförmåga och förbättrade studieprestationer

  • Förbättrade sociala relationer     

  • Ökade förutsättningar att uppnå sina livsmål”

   


Mental träning för att hantera problem

 

Lars-Eric Uneståhl har skrivit flera böcker och producerat mycket självhjälpsmaterial kring olika sjukdomstillstånd och problem, som kan hanteras med mental träning. Även om man till exempel inte kan bota kronisk smärta, finns det väl beprövade sätt att hantera den på, för att minimera dess negativa effekter på livskvaliteten.

 

Oro, Ångest och Panikattacker är andra exempel. Panikattacker, som är mer intensiv ångest, har i USA klassats som det vanligaste mentala sjukdomstillståndet. Men med hjälp av bland annat mental träning är prognoserna goda för denna typ av problem. Så även som stöd och hjälp vid:

 

 

Dyk från trampolin

Cancer

 

Mödravårdsträning

 

Rökfrihet

 

Missbruk

 

Sömnproblem

 

Stresshantering

 

Avspänning 

 

 

Uneståhl har även gett ut material, ofta i form av CD-skivor, med rubriker som:

 

Träningsprogram för Kropp och Själ, Må bra med mental träning, Mental träning för barn och ungdom, Personlig insikt: träningsprogram för problemlösning, kreativitet och glädje, framgång i skolan, Mental grundträning, Mental styrketräning, Självbilds- och målbildsträning, Skratta dig friskare, Mental träning för seniorer, för barn och ungdom med speciella behov, kvinnokraft, dreamteam – för arbetsplatsen och så vidare.

 

 

Mental träning i alla skolor och på alla arbetsplatser!

 

Jag skulle önska att mental träning införs som ett obligatorium i alla skolor och på alla arbetsplatser. Sen ska vi se på sjutton, om inte några av våra politiskt beslutade visioner kan bli verklighet: Varberg blir  Västkustens kreativa mittpunkt, Halland blir Bästa livsplatsen och Vision Sverige 2025 blir realiserade. På riktigt.

 

 

Veta mer?

 

Om kursen i mental träning för unga ryttare >>

Om Bosse Angelöw >>

Om Lars-Erik Uneståhl >>

Om visionerna: Västkustens kreativa mittpunkt, Halland - Bästa livsplatsen och Vision Sverige 2025

 

Lycka till!

 

Margareta Ivarsson

 

Varberg den 7 april 2013

 

 


18/10 - 7/11: Sydgeorgien
Läs här

12/10: Hallands Ridsportförbund Talang
Läs här

1-5 oktober: jobb i Finland
Läs här

19/9: storytelling i Halmstad
Läs här

15 september: projekt i Skåne
Läs här


Läs alla nyheter »

Bevaka nyheter på margaretaivarsson.se med RSS
Detta gör jag för dig

Pågående projekt

Bra sagt - citat

Till föregående sida Skriv ut sida Tipsa en vän

Sajtbolagets webbplatser använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att klicka på \"Jag accepterar-knappen\" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies