Övertid eller tid över?

januari 2006

Känner du dig stressad? Skulle du vilja ha mer tid? Då kanske det är intressant att höra vad en småföretagare jag träffade för ett tag sedan sa: - Tid är den enda resursen vi alla har lika mycket av. Dygnet har 24 timmar för alla och om man har ont om tid får man skylla sig själv! Stressen handlar om vad vi väljer att göra med tiden och hur vi väljer att hantera den. Om vi har en fulltecknad almanacka är det vårt eget fel…

Oops!

Vi lever under stark påverkan av accelerationssyndromet, dvs jakten på tid. - Men idag gör vi sådant som förr inte var möjligt, därför tjänar vi ingen nettotid säger stressforskaren Marianne Frankenhaeuser.

 

Hon tar exemplet med tvätten; trots att vi idag har fina tvättmaskiner använder vi mer tid för att tvätta än man gjorde före tvättmaskinernas tid. Vi lär dessutom använda tid motsvarande minst 3 veckors heltidsarbete per år till att leta efter saker...

 

Livet har faktiskt mer att erbjuda än att bara öka dess hastighet! 

Jag känner en djup inre frid och klarhet © Brita Wanngård

 

 

 

Det är förmodligen viktigare än någonsin att stanna upp och fråga sig själv:

 

 

Vad gör jag med min tid?

 

Gör jag saker rätt eller gör jag rätt saker?

 

Vad gillar jag bäst?

 

När mår jag bäst?

 

Vilka människor uppmuntrar mig?

 

Vad påverkar mig negativt?

 

Hur ser mitt idealliv ut?

 

Kvinnligt, manligt, stressigt

 

Kvinnor och män har olika sätt att reagera på stress. Ursprungligen var det så att män reagerade på stress precis som man kan förvänta sig av reptilhjärnan hos en urtidsman: antingen kamp för livet eller flykt.

Adrenalin strömmar ut i kroppen och ökar hjärtats slagfrekvens och kraft, samtidigt som blodflödet ökar till hjärtat och skelettmuskulaturen. Andningen stimuleras och luftrören vidgas, vilket sammantaget gör urtidsmannen väl förberedd för närkamp med en sabeltandad tiger. Den kroppsliga reaktionen är dock densamma, även om stressen är utlöst av en krånglande dator eller en grinig chef.

Kvinnans reaktionsmönster var ursprungligen helt annorlunda. Kvinnorna reagerade mycket mindre eller inte alls, på stress utlöst av en sabeltandad Jag gör mina gränser synliga © Brita Wanngårdtiger. De blev i stället stilla och nästan lugna.

Det var männen som skulle hantera de farliga situationerna med sin fysiska styrka. Kvinnorna skulle ta hand om barnen och den övriga familjen. Stress hos dessa kvinnor utlöstes i stället när sociala relationer ställdes på prov.

Nu har tiderna förändrats. Först kunde man se ändringen i reaktionsmönster för stress hos kvinnor i mansyrken. Nu har alltfler kvinnor övertagit männens mönster, med förödande konsekvenser. Idag reagerar kvinnorna på både intellektuella och sociala krav, vilket medför dubbel stress. Dagens kvinnor har alltså tillägnat sig en manlig stressprofil.

 

Stress är inte bara negativt

 

Nu är det förstås inte så att all stress är negativ. Vi känner väl alla till att lite ”pirr i magen” kan göra oss mer skärpta, om vi ska göra något vi tycker är spännande eller utmanande. Det är en glad stress, en fartgivare och stimulans. Den bygger på egenkontroll, att vi själva har valt situationen. Den glada stressen medför en låg hälsorisk och har tydliga inslag av aktivitet och lust.

Jag finner styrkan att vara den jag är © Brita Wanngård

Det handlar egentligen om att styra sitt eget liv. Så enkelt och samtidigt så svårt. Alla valmöjligheter vi ständigt ställs inför gör att vi lätt intecknar all vår tid, så det inte blir någon tid över till att bara vara.

I värsta fall blir vi sjuka av ”övertiden” i våra liv. Forskning visar att ju mer stress vi upplever, ju lättare blir vi förkylda, stress kan alltså försvaga immunsystemet.

 

Om man hårdrar det hela, kan man faktiskt säga att om vi inte ger oss själva den tid vi behöver till avkoppling, kan våra kroppar bli tvungna att se till att vi får det. Kroppen ”skapar” då ett känslomässigt sammanbrott eller en fysisk sjukdom, eller också känner vi oss rätt och slätt trötta och kraftlösa.


Det finns ett indiskt talesätt som lyder:

Om du vill veta hur dina tankar gestaltade sig igår - se på din kropp idag.
Om du vill veta hur din kropp ska se ut i morgon - se på dina tankar idag.

 

Veta mer?

 

Artikel: Kontrollerade reptilhjärnor slipper stress (pdf)

Boktips om stress

Föreläsning om stress


Margareta Ivarsson
4 januari 2006


Illustrationer av Brita Wanngård.

Detta gör jag för dig

Pågående projekt

Bra sagt - citat

Till föregående sida Skriv ut sida Tipsa en vän

Sajtbolagets webbplatser använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att klicka på \"Jag accepterar-knappen\" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies