Välkommen till upplevelsesamhället!

Mars 2008

Har du och din organisation vad som krävs? Kan din organisation erbjuda Sveriges bästa upplevelser? Är vårdcentralen där du jobbar bäst på att skapa positiva mervärden för patienterna? Jobbar din livsmedelsaffär med upplevelseförstärkning? Serverar du som lärare tillräckliga wow!-upplevelser för att dina elever ska välja att lyssna på dig istället för mobiltelefonen? Har politikerna i kommunen där du bor en strategi för att genom positiva upplevelser dra till sig skattebetalande invånare? Hur skapar du som frisör extra upplevelser för dina kunder så de väljer dig? Och är du kanske i turismbranschen? Då har du definitivt redan en väl genomtänkt (marknads)plan för att sälja väl paketerade upplevelser. Om inte, har du förmodligen redan märkt att det är kärvt ekonomiskt för ditt företag. Välkommen till upplevelsesamhället!


Samhället förändras och globalisering, medieexponering och mer krävande konsumenter gör att konkurrensen om uppmärksamhet blir större. I första hand märks det inom turismen, men det finns överallt. Det räcker inte längre med att göra bra produkter och ha bra service. Framgångsrika organisationer måste skapa en upplevelse som engagerar konsumenten.

Hur kul är det egentligen att stå i kö?

För hur kul är det t ex att stå 20 personer i kö till två öppna kassor i ”snabbköpet”? Dit går man inte igen om inte de levererar andra upplevelser som vida väger upp det trista köandet. Hur gör man då?

 

Jo man gör förstås en upplevelse av själva köandet, som på GeKås i Ullared där man kan kolla in köbarometern och en webbkamera över entreområdet. Vem vill inte stå i kö i dagens uppmärksamhetshungriga samhälle, när det sänds live online?

 

 

Framgångsrika upplevelsekommuner

 

Den pågående flyttvågen till storstäderna kännetecknas inte längre av nödvändigheten att flytta till jobben utan frivilligheten att flytta till spännande och stimulerande miljöer. Det är inte för inte som år 2009 är EU:s kreativitetsår! Framgångsrika kommuner måste alltså skapa en samhällsmiljö som präglas av olika upplevelser. Kulturutbudet nämns allt oftare i dessa sammanhang. Kultur nämns överhuvudtaget allt oftare tillsammans med businesstermer av olika slag. På gott och på ont.

 

Hur skapar man upplevelser?

 

Hur kan jag jobba med upplevelser i stället för service inom turism? Vilka metoder ska jag använda för effektiv kommunikation med gäster? Vad innebär hållbart företagande? Vilka krav ställer upplevelsesamhället på produktutveckling, genomförande och försäljning av varor och tjänster? Ja här gäller det att tänka till. Jag vill som patient i ett väntrum på en vårdcentral definitivt inte höra det jag själv hörde förra julen, första vanliga arbetsdagen efter helgerna. Personalen var mer än lovligt korkad och förde denna diskussion med öppen dörr: -Är det någon som kollat hur julen infaller nästa år? –Nää, jag har inte kollat. Kom så gör vi det! -Blir det många arbetsdagar som går bort? Det vore sååå skönt!


Behöver jag påpeka att jag inte själv längre är patient på den vårdcentralen? Behöver jag påpeka att tilltaget var extra korkat då man låg närmare en timma efter i tidsschemat och en mycket upprörd pappa med sin tämligen sjuka dotter hade inte fått besked (i alla fall inte på ett språk som han förstod) varför det tog så lång tid. Sådana upplevelser håller definitivt inte. Då har man lyckats bättre på den vårdcentral i Halmstad som satsar på thai chi för invandrarkvinnor och samtidigt hjälper sina ”kunder” med att fylla i jobbiga ”myndighetspapper”. Vilken skillnad i tänk och vilken skillnad i upplevelse för kunden!

 

Trygghetsnarkoman

Inget för trygghetsnarkomaner

 

Upplevelsesamhället innebär att den enskilda individen kan välja bland massor av alternativ. Ökade valmöjligheter innebär större frihet, men skapar samtidigt osäkerhet hos den enskilde och behov av att finna fotfäste i en komplex och många gånger kaotisk värld. Extra tufft läge för den svenske trygghetsnarkomanen alltså.

 

Upplevelseekonomi

 

Upplevelseekonomin är idag den snabbaste växande industri i Sverige och har ökat under det senaste årtiondet. Upplevelseekonomin är något som är nödvändigt att hantera inom alla samhällets organisationer och ses idag som nyckeln till ekonomisk framgång. Det kan hända att ordet industri fortfarande väcker respekt i breda kretsar. Men inte länge till. Man kan ju inte direkt säga att ungdomarna flockas till industriutbildningar. -Men industrin är ju Sveriges ryggrad! säger vän av ordning. Javisst förr i tiden jobbade de flesta anställda i Sverige inom industrin. Men det var längesedan. För ännu längre sedan var de flesta svenskar hårt arbetande i jordbruket…


Jag säger inte att allt det nya är bra. Jag säger att det redan ÄR och du och din organisation behöver förhålla sig till det, annars har du varken jobb eller organisation i framtiden. Du kan ju åka till Tyskland och besöka en sk konceptbilhall, där bilköpet blir till en upplevelse. Inte ett trist argumenterande med en bilförsäljare i en kal betonghall! Vem tror du säljer flest bilar i dagsläget?

 

Det är en upplevelse att lära nytt!

 

Kunskap är en färskvara vars bäst-före-datum alltid har gått ut, säger Bengt Wahlström. Jag håller helt med och tycker det är väldigt stimulerande att utvecklas och lära nytt. Därför studerar jag just nu Upplevelse och destination vid Mittuniversitetet och har skrivit ett antal kortare uppsatser i form av PM med upplevelsetemat som utgångspunkt. Vill du läsa mer, finns de tillgängliga under rubriken publicerat. Fler kommer att publiceras under våren 2009.

 

Veta mer?


Rapporter: Uppsatser/PM från Mittuniversitetet VT-2009

Artiklarna:

The Puck Fair in Killorglin

Positiva effekter av kulturturism

Oerfarna marknadsförare gör samma misstag

Välkommen till upplevelsesamhället

Margareta Ivarsson
21 mars 2009

 


18/10 - 7/11: Sydgeorgien
Läs här

12/10: Hallands Ridsportförbund Talang
Läs här

1-5 oktober: jobb i Finland
Läs här

19/9: storytelling i Halmstad
Läs här

15 september: projekt i Skåne
Läs här


Läs alla nyheter »

Bevaka nyheter på margaretaivarsson.se med RSS
Detta gör jag för dig

Pågående projekt

Bra sagt - citat

Till föregående sida Skriv ut sida Tipsa en vän

Sajtbolagets webbplatser använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att klicka på \"Jag accepterar-knappen\" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies