EU-projekt: Framtidstro kursinnehåll

 

växtkraft mål3Första tillfället


Introduktion, presentation, Deltagarnas förväntningar och önskemål. Attitydfrågor.
Hur ser du på:

  • förändringar

  • denna typ av utbildning

  • din egen förmåga att påverka

  • Europa och resten av omvärlden

Aktiva värderingar. Att arbeta i projekt med EU-stöd. Vad är framtidsstudier? Varför framtidsstudier nu? Fokusera energin på väsentligheter. Att vara öppen för förändringar. Personligt ledarskap och social kompetens. Hemuppgift: läsa i studiematerialet, samt göra en arbetsstilsanalys.

 

Natalie och Margareta 9KBilden till höger visar Natalie Dian (stående) och Margareta Ivarsson

 

Andra tillfället

 

Genomgång av de sju intelligenserna, kreativitet och hjärnans resurser. Våra inlärnings- och arbetsstilar är grunden för ett lyckat/misslyckat samarbete i en grupp. Vi lär oss och arbetar på olika sätt, beroende på våra egna förutsättningar. Hur påverkar detta gruppen? Hur kan vi utnyttja detta optimalt?

Gruppdynamik. Hur ska vi göra för att utnyttja våra styrelseledamöters olikheter och få alla delaktiga i beslutsprocesserna? Genomgång av testen vi gjort och dess följder för det framtida styrelsearbetet. Hur tar vi tillvara kreativiteten och utnyttjar den optimalt? Lärande organisationer. Hur kan vi samverka med andra aktörer i samhället? Hemuppgift.

 

Tredje tillfället

 

Hur tolkar vi omvärlden, hur ser världen ut? Trender, trendanalys och omvärldsbevakning, källkritik. Vilka krav ställs på styrelser i ideella organisationer på 2000-talet? Hur ska vi möta dessa krav? Vad gynnar utveckling, vad motverkar utveckling?

 

Fjärde tillfället


Genomgång av omvärldsbevakningen. Vad kan man dra för slutsatser av den? Framtidsscenarier och framtidsberedskap - vilken väg skall vi vandra? Strategisk planering och organisationsutveckling. Vad är en vision. Visionsskapande, visionsarbete. Sammanfattning. Hur går vi vidare?!

 

Skriftlig utvärdering.

 

Utbildningen var upplagd så att genomgångar blandades med praktiska övningar med krav på deltagarnas fulla engagemang, både under kursdagarna och med hemuppgifterna. Under gruppuppgifterna kom deltagarna att arbeta med uppgifter direkt kopplade till sin egen förening/organisation.

Detta gör jag för dig

Pågående projekt

Bra sagt - citat

Till föregående sida Skriv ut sida Tipsa en vän

Sajtbolagets webbplatser använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att klicka på \"Jag accepterar-knappen\" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies