Åhörarkopior HKRK 3 april

2013-04-05

 

Den fjärde och sista kursdagen pratade vi om kost & hälsa och vad man bör tänka på vid träning och tävling. Till detta hör bokens kapitel 9 och 10.

 

 

 

Kost och hälsoråd

 

När man tränar och tävlar behöver man äta rätt för att orka och för att tänka rätt! Den mänskliga hjärnan förbrukar mycket energi - om du ofta rider fel väg, kan det t ex vara bra att fundera på vad du ätit. Har hjärnan fått tillräckligt med rätt energi? Godis, läsk och en macka ger en energikick för stunden, men är inget att bygga träning och tävling på.

 

Victoria Carlerbäck, förra årets SM-vinnare i fälttävlan, lagar all mat själv i lastbilen.

 

 

Kvalitet i träning

 

Det är viktigt att träna mentalt på träning. Det är då man förbereder sig. Att bara använda sig av mental träning på tävling funkar inte riktigt:-)

 

- Att skriva träningsdagbok kan vara ett sätt att följa hur man tränat och om det leder till de mål man har.

- Om du inte har nått de resultat du tänkt dig i din träning, är det då mer träning på samma saker du behöver, eller behöver du hitta andra träningssätt?

- När det inte fungerar som du önskar, fundera över vilka tankar och känslor du får!

 

Vi gjorde följande övning: tog exempel på en situation och vilken tanke jag tänkte, vilken känsla tanken skapade och hur jag skulle kunna tänka konstruktivt istället för att vända på mina tankar och känslor i situationen.

 

Situation

 

Eget misstag

 

Tanke

 

Vad klantig jag var! Idiot!

 

Känsla/Reaktion

 

Irritation, ilska

 

Konstruktivt självprat

Jag får lära mig av misstaget: det gör jag inte om!

 

 

 

Deltagarna kom med egna exempel på situationer, tankar, känslor och hur man kan vända tankarna och därmed resultatet. Detta sätt att tänka, kan man använda både på träning och tävling.

 

Man behöver öva sig i att ställa rätt frågor och vända tankarna för att inte fastna i en tråkig attityd när hästen inte funkar som man önskar. Var det jag som gjorde något som fick hästen att göra fel?

 

 

Kvalitet på tävling

 

Alla får motgångar någon gång. Man kan inte bli riktigt bra om man inte lär sig hantera motgångar.

 

Ridsport är individuell och ibland i lag, samtidigt! Man behöver därför kunna glädjas med andras framgång. Det är särskilt viktigt när jag misslyckats eller tycker att jag har presterat bättre än mina lagkamrater. Öva på självförtroendet och uthålligheten!

 

Vilka attityder, tankar och känslor har du och din häst haft när ni har presterat som bäst? Som sämst?

 

Vad har du för rutiner inför tävling: packning, lastning, framridning, tidsplanering...?

 

Tips på förberedelser: ge dig själv god tid, umgås med dem som är positiva och peppande, lär dig reglementet, ändra inte för mycket precis före start och använd dig bara av mentala tekniker du använt på träning! 

  

Lycka till!

 

Ridsport - Banhoppning

 



  Tillbaka

Sajtbolagets webbplatser använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att klicka på \"Jag accepterar-knappen\" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies