Mental träning

 

Omfattning: kurs på ca 4 tillfällen, 2-3 timmar per gång.

 

Mental träning är ett mycket brett område och innefattar många olika delar – allt från fysisk avslappning och stresshantering, till att använda sin hjärna bättre.

Idag upplever man, både inom idrotten och samhället i övrigt, att kraven blir högre och pressen på den enskilde individen hårdare. Att då få goda råd av någon som kan vägleda i den mentala processen, kan vara det som gör skillnaden mellan att misslyckas eller att utvecklas.

 

meditationMålgrupp

 

Personer som själva idrottar, eller har anknytning till idrott genom barn/förälder, ”serviceteam”, tränare med flera.

 

Syfte

 

Att lära sig olika mentala tekniker för att styra sig själv mot sina mål.

För att nå sin optimala prestationsnivå är det viktigt att man kan använda rätt spänningsnivå och skapa rätt koncentrationsförmåga.

Dessutom behöver man ha ett bra självförtroende och våga överlåta åt kroppen att automatiskt göra det man tränat på.

Det handlar om att veta vad man vill och få hjälp att kunna göra det.

 

Kursinnehåll:


Hur hjärnan fungerar

Fysisk avslappning

Stresshantering

Inlärningsstilar

Känslor – tankar – bilder

Nervositet

Självinsikt

Självförtroende

Motivation

Att sätta mål – och nå dem

Träna med tanke – tävla med känsla

Visualisering

 

Läs mer om avslutade kurser i mental träning »

Läs artikeln Mental träning för ökad livskvalitet >

Detta gör jag för dig

Pågående projekt

Bra sagt - citat

Till föregående sida Skriv ut sida Tipsa en vän

Sajtbolagets webbplatser använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att klicka på \"Jag accepterar-knappen\" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies