Dagens pucko eller hur man INTE marknadsför ett företag
Ibland lär man sig mer av ”worst practice” än av råd om hur man bör åstadkomma framgång . Om du INTE vill marknadsföra ett företag på ett positivt sätt ska du därför göra såhär. Ett självupplevt exempel från den svenska verkligheten på ett X2000-tåg mellan Göteborg och Stockholm, en lördagseftermiddag i mitten på maj.
Fyll en ”tyst” 1 kl vagn till 90 % med män i åldern 25-65 år från samma företag. Låt dem härja fritt. Då blir uppenbarligen samtalsnivån denna:
-Faaan, va é bärsen?
-Nu kissar jag faaan snart genom nyckelhålet!
-Har du bajsat?
-Finnjävel! Finnjävel!
Och så en mängd gutturala uttryck som jag dessvärre inte uppfattade, följt av:
-Men nu ska ni lyssna, för faaan!
-Håll käften!
Så drog någon på en musikvideo på datorn på högsta volym. Jag satte i mina medhavda öronproppar (ja, jag har dessvärre lärt mig av tidigare erfarenheter) lät dem hållas i 20 minuter och frågade sedan vänligt (obs, det är faktiskt sant) om de inte hade hörlurar till datorn. -Näääeee!
Då bad jag vänligt (obs, fortfarande sant!) att de kanske kunde sänka ljudet. Ingen reaktion. Efter en stund sa de istället till en man som satt snett framför mig och inte var med i gänget: -Men va faaan va du sitter här o e bitter o tjurig!
-Men va faaan, nu ska jag gå runt här å snacka mä alla!
Förbi mig passerade sedan en ständig ström av män till och från toaletten. Alla tog tillfället i akt att högljutt kommentera vad de gjort där:
-Men faaan, va svårt de e att hålla balansen när man pissar!
-Jasså, du stod upp du?
-Men faaan, nu måste jag pissa!
-De va gôtt!
Håll sedan på såhär i minst 1,5 timma. Då vet de 10 % som inte tillhör ert elinstallationsföretag precis vad de tycker om er. Stå för all del mitt i gången och drick öl också, så ingen annan kommer förbi.
Alla som inte somnat, går därefter lämpligen till tågets bistrovagn. Då får helt säkert halva tåget veta vilka ni är, eftersom ni måste passera hälften av tågets alla vagnar för att ta er dit. Dessutom träffar ni ju alla från den andra tåghalvan som själva gått till bistron. Vad bra! Då kan ni ju fortsätta berätta (på fyllan förstås, eftersom ni nu är riktigt fulla) om ert elinstallationsföretag.
Snart vet alla svenskar på tåget plus några utländska gäster hur korkade ni är. För det var väl syftet med hela tågresan, eller?
Därefter gör ni det viktigaste av allt. Blås upp en stor ballong som det står ert företags namn och logga på och berätta att ni är på jobbresa. Då vet garanterat ALLA som inte jobbar på ert företag var de INTE ska köpa sina elinstallationstjänster nästa gång.
Bättre skolboksexempel på hur man laddar ett varumärke negativt kan man inte få.
Som motvikt kan jag berätta att SJ:s personal glädjande nog fattade att vi andra inte ville sitta kvar där vi satt. Vi blev istället erbjudna andra platser, i en annan vagn. Tusen tack SJ. Ett exempel på hur man laddar sitt varumärke med positiva värden. Ja, herregud…
Margareta Ivarsson
10 juni 2011