Margareta Ivarsson

The Puck Fair in Killorglin

Mars 2009

Tre aspekter är särskilt betydelsefulla när man ska bedöma ett kulturarvs lämplighet som turistattraktion: sociohistorisk inramning, fysisk inramning och åtkomsten.

Här kan vi ta exemplet The Puck Fair in Killorglin på Irland. The Puck Fair går av stapeln i regionen Kerry som är mycket välbesökt av turister. Marknaden är en av landets äldsta och avhålls 10-12 augusti varje år. I marknaden/festivalen ingår bland annat 12 timmars fri familjeunderhållning. Får

Det finns många skrönor om hur marknaden började, dock ingen säker. Inte heller årtalet då det hela började är säkert, men det finns säkra bevis för att marknaden fanns 1630. Puck betyder get av hankön och under marknaden kröns en getabock och placeras högt upp i ett torn. Man kröner även en queen-puck, dvs. en vacker flicka från trakten men hon placeras inte i tornet.

Det försiggår förstås en del andra aktiviteter under marknaden: hästmarknad, boskapsmarknad, gatucirkus och gatuteater, ansiktsmålning, religiös mässa, olika musikframträdanden, kulturstig, dockteater, husdjursshow, irländsk folkmusik/dans.

Men viktigast av allt är nog ändå att pubarna inte stänger på vanliga tider utan nästan har öppet hela natten lång. Den irländska brygden Guinness stout dricks i enorma mängder. Därför finns även en omfattande information om öppettiderna för och adressen till vårdcentralen, samt uppmaningen om att endast använda plastglas på gatorna.

Sociohistorisk inramning

Marknaden har mycket lång historisk tradition och anses av invånarna själva fortfarande vara det främsta sociala-, ekonomiska- och kulturella eventet i Killorglin. Den historiska kontexten är tydlig med stark koppling till boskapsmarknad, vilket man inte ser i så många väst-europeiska länder längre. Spelet mellan säljare och köpare på marknaden skiljer sig inte mycket från hur det var i Sverige i gamla tider: man tittar hästarna i munnen, känner på benen, lyfter på svansarna, klappar i händerna för att se om de är ”vakna” eller om man kan misstänka att de är dopade med något lugnande osv.

Det sociohistoriska sammanhanget är därför genuint och marknaden försiggår på gatorna där den alltid har genomförts. Eftersom jag själv har ett stort hästintresse och jag lärde känna några irländska hästmänniskor då jag och en kamrat turistade bland Irlands många hästarrangemang (Dublin Horse Show, Galway Races, National Stud-besök etc. inklusive ett antal hästhandlare) besökte vi även hästmarknaden under The Puck Fair. Jag blev även ”inlånad” att själv ingå i hästförsäljarkretsen och sålde en irish draught horse! (vagnshäst) Alltså vet jag av personlig erfarenhet att det inte är ett skådespel för turisterna som man ser.

Fysisk inramning

Miljön är tämligen kaotisk och det står hästar bundna i staket, i gamla lastbilar och mängder av försäljare sitter på kyrkomuren hållandes i en repstump med en saluhäst i andra änden. Svenska miljöinspektörer skulle inte uppskatta tillställningen och de flesta svenska turister uppskattar den troligen inte heller. Problemet är att utländska besökare alltså inte uppskattar det kulturella värdet som marknaden står för. Dagens västeuropéer vill inte se hästmarknader för de påminner oss om att en del djur troligen far illa och det påminner oss Bunden i svansenom förmodligen skrupelfria hästhandlare från förr. Vi vill heller inte se hur fulla karlar håller en häst i ena handen och en flaska i den andra.

Inte nog med det, utan frampå kvällen kommer dessvärre en del mindre ärliga personer fram och ägnar sig åt att sno ouppmärksamma turister på plånboken. Det är alltså inte riktigt säkert för turister att besöka marknaden. Jag blev själv vittne till det, men då jag var i sällskap med ”locals” och dessutom att skaffat mig ett rykte av att kunna häst, var jag ”immun” mot sådant fick jag veta.

När jag var på väg med tåg från Kerry mot Dublin och konduktören frågade mig var jag varit, blev han mycket förvånad över att jag tyckt mitt besök på The Puck Fair varit intressant, utländska turister brukar aldrig gilla det, sa han. För irländarna själva är The Puck Fair däremot ett evenemang då gamla vänner möts, när nya vänskapsband knyts och vardagens bestyr få stå åt sidan för att uppleva det kulturella ”kitt” som marknaden innebär för dem.

Åtkomst

Fastän Killorglin geografiskt ligger lättillgängligt på den kända turistvägen The Ring of Kerry, besöker inte så många utländska turister The Puck Fair. Enligt teorin borde ju lättillgängligheten både till The Puck Fair & till andra turistevents och den fantastiska naturen göra att det är sannolikt att det kommer många besökare. Den besöks däremot av väldigt många irländare. Huvuddelen av besökarna bor i Killorglin, medan andra kommer längre ifrån. Undersökningar visar att de flesta besökarna redan har besökt marknaden minst 10 gånger!

Om jag ska försöka mig på en sammanfattning av varför dessa tre aspekter är så viktiga och utgå från exemplet The Puck Fair i Killorglin, skulle jag vilja säga såhär: Trots att det sociohistoriska sammanhanget är genuint och marknaden pågår på gatorna där den alltid hållits och trots att den är lättillgänglig och enkel att ta sig till, besöks den inte av så många utländska turister eftersom det fysiska sammanhanget inte uppskattas: det upplevs inte ha tillräckligt hög säkerhetsstandard. Varken för djur eller människor. Däremot håller attraktionen för marknadsföring till inhemska turister. Dess turistiska värde är därför begränsat för alla besökare utom irländarna själva, eftersom inte alla tre aspekterna uppfylls för alla turister. 

Veta mer?


Artiklarna
:

  • Positiva effekter av kulturturism

  • Oerfarna marknadsförare gör samma misstag

  • Välkommen till upplevelsesamhället

Margareta Ivarsson
21 mars 2009

Jag sparar inga kakor

Denna webbplats använder endast funktionella cookies för att visa sidan på bästa sätt för användarna. Ingen statistik samlas in, varken för analys eller i marknadsföringssyfte. Webbplatsens host är Sajtbolaget