2009-03-21
Har du och din organisation vad som krävs? Kan din organisation erbjuda Sveriges bästa upplevelser? Är vårdcentralen där du jobbar bäst på att skapa positiva mervärden för patienterna? Jobbar din livsmedelsaffär med upplevelseförstärkning? Serverar du som lärare tillräckliga wow!-upplevelser för att dina elever ska välja att lyssna på dig istället för mobiltelefonen? Har politikerna i kommunen där du bor en strategi för att genom positiva upplevelser dra till sig skattebetalande invånare? Hur skapar du som frisör extra upplevelser för dina kunder så de väljer dig? Och är du kanske i turismbranschen? Då har du definitivt redan en väl genomtänkt (marknads)plan för att sälja väl paketerade upplevelser. Om inte, har du förmodligen redan märkt att det är kärvt ekonomiskt för ditt företag. Välkommen till upplevelsesamhället!
|
![]() |
Sagan om hur man dödade midsommarsnapsenVilka positiva effekter kan turism ha för utvecklingen av kulturturism på en destination? Svaren beror bland annat på i vilken utvecklingsfas destinationen befinner sig och hur den offentliga strukturen ser ut i landet. Men det finns ett antal övergripande faktorer som kan ge positiva effekter. Men tänk om någon börjar sälja det svenska midsommarfirandet. Att sälja midsommar-resepaket till Siljansområdet, polcirkelområdet, Skansen i Stockholm etc. skulle inte medföra några svårigheter, rätt marknadsfört till en inte alltför stor grupp betalande utlänningar. Och tänk om man hyrde in betalda skådespelare för att med blomkransar i håret sjunga, dansa och spela vid sju föreställningar varje dag mellan maj och augusti i alla svenska orter med turistintresse. Vad skulle hända då?
|
|
Upplevelseuppsatser från MittuniversitetetKunskap är en färskvara vars bäst-före-datum alltid har gått ut säger Bengt Wahlström. Jag håller helt med och tycker det är väldigt stimulerande att utvecklas och lära nytt. Därför studerar jag just nu Upplevelse och destination vid Mittuniversitetet och har skrivit ett antal kortare uppsatser i form av PM med upplevelsetemat som utgångspunkt. Fler kommer att publiceras under våren 2009. Just nu finns uppsatser om upplevelseförstärkning i en livsmedelsbutik, hur en konferensanläggning kan arbeta med upplevelser och upplevelserum, kulturturism i Halland samt en swot-analys av samisk turism publicerade.
|
![]() |
Oerfarna marknadsförare gör samma misstagOerfarna marknadsförare gör samma misstag och The Puck Fair in Killorglin är rubrikerna på två nya artiklar, även de på upplevelsetemat.
|