Föreläsning: Kommunikation
Omfattning ca 1,5 timma
Bakgrund
Trots att vi människor har ett välutvecklat språk, har vi ofta problem med kommunikationen. Hur ofta har vi inte upplevt att vi missförstås, eller att vi själva inte förstår vad omgivningen menar? Varför säger de andra så? Vad sa jag nu, eftersom de andra reagerar så konstigt? Varför kränker Olle alltid mig på våra möten? Eller så hör vi vad någon säger, men får ändå en känsla av att det inte stämmer.
Målgrupp
Till exempel organisationer och personalgrupper med flera.
Syfte
Att ge baskunskaper om kommunikation och stimulera till eftertanke kring kommunikationsprocesser.
Innehåll
- Vad är kommunikation
- Olika sorters kommunikation
- Kroppsspråk
- Höra är inte lika med lyssna
- Mötessituationer på jobbet
- Ställa rätt frågor för att underlätta kommunikationen
- Vem har rätt? – om referensramar
- Kommunikationskompetens allt viktigare
- En mer omfattande utbildning/workshop i kommunikation »
- Föreläsning om kommunikativt ledarskap >>
Referenser
- Hur skulle vi kunna kvalitetssäkra vår kommunikation på jobbet?
- Kommunikativt ledarskap
- Kommunikation för en attraktiv skola
Uppdaterad 2023-07-06