Är lite stolt, faktiskt. Har nyss avslutat AI-kursen på Mittuniversitetet med högsta betyg.
Eller som det formellt heter – Pedagogik, Artificiell Intelligens: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp. Betyg Väl Godkänd.
Min målsättning är att leva som jag lär. Det innebär en ständig strävan efter att utveckla mig själv, förbättra mina arbetsmetoder och nå en ökad kunskap och insikt som ska komma mina kunder till nytta. Det är därför jag gått kursen.
De viktigaste insikterna
- Generativ AI ger möjligheter men utgör även hot.
- De stora datainsamlande AI-företagen lovar oss att de inte skulle göra något som är ”dåligt” för oss användare. Men dessa löften har inte visat sig vara värda särskilt mycket.
- Insynen i AI-verktygen är under all kritik, samtidigt som deras påverkan är/kan bli större än någonsin. En riktigt dålig kombination.
- För mig och mitt företag blir hela AI-utvecklingen därför en snårig balansgång.
- Techbolagen är inte transparenta, varken med datalagring eller klimatavtryck.
- Ett fåtal techföretag utgör hela vår digitala offentlighet, och vilken etik som vägleder dem – och dess manliga ledare (varav flera onekligen verkar lida av något som mest liknar storhetsvansinne) – får omvärlden mest gissa sig till.
- Att AI:s negativa miljöpåverkan är oundviklig under överskådlig framtid skrämmer mig. Hur ska jag ens kunna använda AI och bibehålla mitt företags grundläggande värderingar inklusive klimatåtagande, när det verkar stört omöjligt att få veta tillräckligt mycket för att kunna göra välgrundade val?
- Den stora otydligheten gällande dataägarskap, kontroll och samtycke är en etisk risk.
- Det finns inga tydliga bevis för att AI verkligen är den allena saliggörande lösning som så många verkar förespråka idag.
- Slutligen är det hetsen, den ständiga fartökningen, där hastigheten i den så kallade teknikbang som AI utgör innebär en fara i sig.
Men avslutningsvis kan jag ändå glatt konstatera att jag har valt rätt yrke. Alltså ett som involverar människor, oförutsägbarhet och kreativitet och samtidigt ett som AI är sämre på 😊.
Jag kan även konstatera att framtidsscenariot från 1996, som jag stöttade arbetslösa ungdomar att skriva, är skrämmande aktuellt.

Kursbeskrivning
Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna:
- Förstå och redogöra för historik och utveckling inom artificiell intelligens (Al)
- Analysera och diskutera utmaningar och möjligheter med Al inom utbildningssammanhang
- Redogöra för och tillämpa olika modaliteter som text, bild och ljud inom Generativ Al
- Utvärdera verktyg för detektering av Al-genererade texter
- Jämföra, diskutera och reflektera över hur generativ Al kan påverka och förändra läraktiviter och examination